
ΒΙΟΛΟΓΙΑ – ΤΕΛΙΚΗ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ – NEO ΣΥΣΤΗΜΑ
ΒΙΟΛΟΓΙΑ – ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΤΕΛΙΚΗ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ
NEO ΣΥΣΤΗΜΑ
ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2020
ΕΚΦΩΝΗΣΕΙΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΕΝΝΙΑ (9)
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑ Α
Να σημειώσετε στο τετράδιο σας τη σωστή απάντηση
Α1. Το προκαρυωτικό γονιδίωμα συσπειρώνεται
α. 1000 φορές κατά μήκος
β. 1000 φορές κατά πλάτος
γ. 100 φορές κατά μήκος
δ. 100 φορές κατά πλάτος
Μονάδες 5
Α2. Σε γονίδιο με τέσσερα πολλαπλά αλληλόμορφα οι πιθανοί γονότυποι είναι
α. 10
β. 14
γ. 10 ή 14
δ. δεν μπορούμε να γνωρίζουμε
Μονάδες 5
Α3. Το σύνδρομο υπεράρρεν (44Α + ΧΨΨ) είναι αποτέλεσμα μη διαχωρισμού
α. αδελφών χρωματίδων, στη δεύτερη μειωτική διαίρεση της μητέρας
β. αδελφών χρωματίδων, στη δεύτερη μειωτική διαίρεση του πατέρα
γ. μη διαχωρισμού φυλετικών χρωμοσωμάτων στον πατέρα
δ. μη διαχωρισμού φυλετικών χρωμοσωμάτων στην μητέρα.
Μονάδες 5
Α4. Σε αρσενικό άτομο με σύνδρομο cri du chat το πλήθος των διαφορετικής μορφολογίας χρωμοσωμάτων στον καρυότυπο είναι
α. 23
β. 24
γ. 26
δ. 25
Μονάδες 5
Α5. η πενικιλίνη είναι αντιβιοτικό με …. δράση
α. γενική μικροβιοκτόνο
β. γενική βακτηριοστατική
γ. ειδική βακτηριοκτόνο
δ. ειδική βακτηριοστατική
Μονάδες 5
ΘΕΜΑ Β
Β1. στον παρακάτω πίνακα να αντιστοιχήσετε τις έννοιες της στήλης Α με τις αντίστοιχες τις στήλης β
ΣΤΗΛΗ Α | ΣΤΗΛΗ Β |
Α. μεταφασικό χρωμόσωμα | Ι. οπτικό μικροσκόπιο |
Β. ινίδιο χρωματίνης | |
Γ. χρωματίνη | ΙΙ. ηλεκτρονικό μικροσκόπιο |
Δ. μόριο DNA | |
Ε. θηλιά αντιγραφής | ΙΙΙ. γυμνό μάτι |
ΣΤ. βακτηριακή αποικία | |
Ζ. αντίσωμα | IV. τίποτα από τα παραπάνω |
Μονάδες 7
B2. Να υπολογίσετε τον αριθμό νουκλεοσωμάτων που υπάρχουν στον πυρήνα φυσιολογικού ανθρώπινου σωματικού κυττάρου. Να θεωρήσετε ότι κάθε ινίδιο χρωματίνης αρχίζει και τελειώνει με νουκλεόσωμα και ότι το DNA που συνδέει δυο διαδοχικά νουκλεόσωματα έχει μήκος 54 ζβ.
Μονάδες 4
Β3. Σε ένα υβριδικό μόριο DNA – RNA το ποσοστό της [Τολ] είναι 20% και της [Αολ] είναι 30%. Να υπολογίσετε το ποσοστό της [Uολ] στο μόριο.
Μονάδες 3
B4. Στο παρακάτω σχεδιάγραμμα απεικονίζονται οι μεταβολές στη συγκέντρωση του O2, CO2 και νιτρικών ιόντων (ΝΟ3–) σχέση με το βάθος.
α. ποια καμπύλη αντιστοιχεί στο O2 και ποια στο CO2;. Να αιτιολογήσετε την απάντηση σας.
Μονάδες 3
β. Ποιο είναι το μέγιστο βάθος που διεισδύει η ηλιακή ακτινοβολία στο συγκεκριμένο οικοσύστημα;
Μονάδες 1
γ. Γιατί η καμπύλη των νιτρικών μεταβάλλεται με αυτόν τον τρόπο, και ποιοι είναι οι τρόποι παραγωγής τους;
Μονάδες 4
Β5. Να εξηγήσετε ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΑ τις περιπτώσεις δημιουργίας φωσφοδιεστερικού δεσμού, καθώς και το / τα ένζυμα – ενζυμικά σύμπλοκα που τον πραγματοποιούν.
Μονάδες 3
ΘΕΜΑ Γ
Στο σχήμα 1 φαίνεται ευκαρυωτικό γονίδιο που κωδικοποιεί το ένζυμο Α. Το ένζυμο φυσιολογικά εκφράζεται στο ήπαρ.
Η αμινοξική αλληλουχία του ενζύμου είναι H2N – pro – met – val – ser – tyr – COOH
Γ1. Να βρείτε ποια αλυσίδα είναι η κωδική, ποια είναι η μη κωδική, να βρείτε τους προσανατολισμούς στις αλυσίδες, και να γράψετε την αλληλουχία του mRNA που μεταφράζεται στα ριβοσώματα.
Μονάδες 6
Γ2. Στο σχήμα 2 φαίνονται οι αλληλουχίες αναγνώρισης τριών (3) περιοριστικών ενδονουκλεασών, και στο σχήμα 3 ο πλασμιδιακός φορέας που θα χρησιμοποιήσετε. Να εξηγήσετε ποια ή ποιες περιοριστικές ενδονουκλεάσες θα χρησιμοποιήσετε για την κλωνοποίηση και έκφραση του cDNΑ.
str+ = γονίδιο ανθεκτικότητας στη στρεπτομυκίνη
amp+ = γονίδιο ανθεκτικότητας στην αμπικιλίνη
Γ3. Να εξηγήσετε ποιο αντιβιοτικό θα χρησιμοποιήσετε για την επιλογή των μετασχηματισμένων βακτηρίων, δεδομένου ότι το βακτηριακό στέλεχος που θα χρησιμοποιήσουμε περιέχει ένα γονίδιο ανθεκτικότητας στο αντιβιοτικό αμπικιλίνη στο γονιδίωμα του. Πώς θα γίνει η διάκριση των κλώνων με τα ανασυνδυασμένα πλασμίδια από τους αντίστοιχους με μη ανασυνδυασμένα;
Μονάδες 4
Γ4. Να γράψετε το δίκλωνο cDNA του γονιδίου
Μονάδες 2
Γ5. Κατά την αντιγραφή του πλασμιδίου που γράψατε στο προηγούμενο ερώτημα, στο cDNA γίνεται μετάλλαξη στη θέση 11, απέναντι από τη θέση Τ τοποθετείται η βάση G. Το λάθος δεν διορθώνεται. Να εξηγήσετε αν τα δυο θυγατρικά βακτήρια που θα προκύψουν μετά τον διαίρεση του αρχικού κυττάρου θα παράγουν το ένζυμο, δεδομένων ότι α. κάθε νέο κύτταρο θα έχει 1 αντίγραφο του πλασμιδίου β. η αντιγραφή του DNA στο γονίδιο γίνεται και στις δυο αλυσίδες με συνεχή τρόπο.
Μονάδες 4
Γ6. Η βακτηριακή καλλιέργεια θα ολοκληρωθεί σε 5 ώρες. Να εξηγήσετε την ποσότητα του λειτουργικού ενζύμου που θα συλλέξετε, δεδομένου ότι από κάθε κύτταρο της παράγονται 1000 μονάδες ενζύμου.
Μονάδες 3
Γ7. Σε οικοσύστημα υπάρχει μια βιοκοινότητα με 6 διαφορετικούς πληθυσμούς που κατατάσσονται σε τρία (3) τροφικά επίπεδα. Στον παρακάτω πίνακα φαίνονται το μέσο βάρος και ο πληθυσμός κάθε είδους.
μέσο βάρος (Kg) | πληθυσμός | |
Α | 4000 | 20 |
Β | 320 | 50 |
Γ | 32 | 100 |
Δ | 240 | 100 |
Ε | 32 | 25 |
ΣΤ | 400 | 800 |
α. Να κατατάξετε τους πληθυσμούς στα τροφικά επίπεδα που ανήκουν και να σχεδιάσετε την πυραμίδα βιομάζας.
β. Να σχεδιάσετε την πυραμίδα πληθυσμού
γ. Να σχεδιάσετε το τροφικό πλέγμα και να υπολογίσετε τον αριθμό των τροφικών αλυσίδων δεδομένου ότι κάθε οργανισμός τρέφεται αποκλειστικά και με όλους τους οργανισμούς του προηγούμενου τροφικού επιπέδου.
Μονάδες 6
ΘΕΜΑ Δ
Στο παρακάτω γενεαλογικό δένδρο απεικονίζεται ο τρόπος κληρονόμησης μιας μονογονιδιακής ασθένειας στον άνθρωπο.
Δ1. Να βρείτε και να εξηγήσετε συνοπτικά τον τρόπο κληρονόμησης της ασθένειας.
Μονάδες 2
Δ2. Να εξηγήσετε την πιθανότητα τα άτομα της IV γενιάς να πάσχουν
Μονάδες 4
Δ3. Να εξηγήσετε την παραπάνω πιθανότητα αν το δέντρο είναι έτσι:
Μονάδες 4
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: τα μη αριθμημένα άτομα του γενεαλογικού δένδρου είναι αμιγή
Δ4. Ένα άλλο γονίδιο εντοπίζεται μόνο στο Ψ, στον γονέα Ι2. Να εξηγήσετε ποια είναι τα υπόλοιπα μέλη του γενεαλογικού δέντρου που θα έχουν το γονίδιο αυτό.
Μονάδες 2
Δ5. Να εξηγήσετε τις επιπτώσεις των αιμομικτικών συζεύξεων σε κλειστούς πληθυσμούς.
Μονάδες 4
Δ6. Σε ορισμένες γάτες το χρώμα του τριχώματος καθορίζεται από δυο αλληλόμορφα, που δίνουν πορτοκαλί και μαύρο χρώμα αντίστοιχα. Ένα δεύτερο γονίδιο καθορίζει το μοτίβο του χρωματισμού, αν δηλαδή είναι ομοιόμορφο ή με άσπρες κηλίδες διάσπαρτες στην κοιλιά, στα άκρα, στην ουρά και στον τράχηλο. Από ζώα με κηλίδες μπορούν να γεννηθούν ζώα ομοιόμορφου χρωματισμού, το ανάποδο όμως όχι. Τα αρσενικά μπορεί να είναι μαύρα ή πορτοκαλί, με κηλίδες ή ομοιόμορφα. Τα θηλυκά μπορεί να είναι πορτοκαλί, μαύρα ή πορτοκαλόμαυρα, με κηλίδες ή ομοιόμορφα. Τα δυο γονίδια εντοπίζονται σε διαφορετικά ζεύγη ομολόγων χρωμοσωμάτων.
α. να εξηγήσετε τον τρόπο κληρονόμησης κάθε γονίδιου
Μονάδες 4
β. να εξηγήσετε την πιθανότητα να βγει πορτοκαλόμαυρη γάτα, με ομοιόμορφο χρωματικό μοτίβο, όταν ζευγαρώνουν πορτοκαλόμαυρη γάτα με κηλίδες με πορτοκαλί γάτο με κηλίδες, δεδομένου ότι από προηγούμενη σύζευξη τους είχαν γεννηθεί και ομοιόμορφου χρωματικού μοτίβου γατάκια.
Μονάδες 2
γ. να εξηγήσετε την γέννηση αρσενικού πορτοκαλόμαυρου γάτου από την παραπάνω διασταύρωση. Πόσα μόρια DNA θα μετρήσουμε στον καρυότυπο του ζώου αυτού, δεδομένου ότι στις γάτες ο φυσιολογικός απλοειδής αριθμός χρωμοσωμάτων είναι 19.
Σημείωση: το φύλο στις γάτες κληρονομείται όπως και στον άνθρωπο
γάτος: αρσενικό ζώο
γάτα: θηλυκό ζώο
γατάκια: μικρά ζώα, αδιευκρίνιστου φύλλου.
Μονάδες 3
Σας ευχόμαστε επιτυχία!!